Skip to content

Workshops health & wellbeing

This workshop day was also organized per class. This because of the corona measures.

This workshop day was about SDG 3 – good health and well-being. We also focused on STEM here.

Workshops health & wellbeing

Kleuters

The workshops for toddlers focused on healthy food and the body. The kindergarten teachers were given a card with all kinds of ideas. Below is the sheet with ideas.

Picture books:

Little bear is sick

Being ill

Karel and his new friends

Wheelchair + handicap

yummy beak voilet

Being overweight, unhealthy eating, broken leg

Just because

Wheelchair + multiple handicap

Flamingo

Flamingo learns to deal with the fact that he only has 1 leg

Sam the raccoon

Hand washing – soap

Sanders and others

Development problem + home support

Brecht the bear: ouch I fell

Wound care

Brecht the Beer: ouch that’s hot

Burn

Princess Pien wants everything sweet

Health / unhealthy eating

Mouse in the hospital

Cast

Together we can do everything

Beaver is injured and is being cared for

Digital picture book:

Sticking Dikkie Dik plasters

Cool Koen – a guinea pig in a wheelchair

Crea – ideas:

  • Flamingo with only 1 leg
  • Wheelchair on paper with rotating wheel with cotter pin
  • Cardboard wheelchair with wheels from, for example, old CDs or large caps (gradation with a straw with satay stick in it, the wheels can really turn) https://pin.it/5hDM7Jl
     https://www.youtube.com/watch?v=11ATB8y1qbg
  • Make real chair roll: make something underneath so it can roll
  • Make your own soap
  • Make something with plaster

Music:

Verse:

Anna

Game:

How to craft / cut / exercise if you were blind or only had 1 hand or leg (try this to feel what it’s like)

Doll corner:

Taking care of each other: bandages + doctor’s bag

Icon wheelchair:

Search or see where there are difficulties: parking space – ramps near the entrance – separate toilet

Healthy cooking:

vegetable soup – something with vegetables – fruit satay – vegetable garden

Game box:

toy wheelchair for doll – 2 barbies in wheelchair – 2 playmobil men in wheelchair

Video’s:

miscellaneous:

  • https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/beer-brecht-leert-kleuters-eerste-hulp/
  • reading hug: it runs on wheels
  • together we can work out everything for the reading cabinet
  • Video and teaching package ‘generation K’. in a wheelchair. Normal for 6-9 year olds. Pieces to use with oldest toddlers.
  • Dory and Hank the Septopus: A read-aloud story in which Dory tries to find out how Hank lost his eighth arm. Does Hank dare to talk about it? Does he want to tell?
  • We play games that make you feel what it is like to live with a disability. We draw or knead a septopus from salt dough and make a piggy bank out of it.
  • YouTube videos show how children with disabilities in South America are helped by volunteers from Flanders. During a Skype call we can ask them questions directly and we learn to sing a South American folk song together. More information on tumbador.be.
  • Teachers bundle of music story ‘princess why’. Story made by people with and without disabilities.
  • How inclusive is your book corner: interesting and critical article about suitable picture books.
  • Set up e- and circuit that the children each with a disability must perform. In a wheelchair, with a blindfold, headphones, 1 arm behind the back,….
Eerste en tweede graad

In de eerste graad lag de focus op gezonde voeding en zorgen voor elkaar/ mentale gezondheid.

Hieronder de activiteiten van deze workshopdag. In de bijlage vind je alle nodige documenten.

FOCUS 1: gezonde voeding/ beweging

Activiteit 1: inleidend kringgesprek

Kringgesprek over gezondheid en welzijn:

  • Wat is gezond zijn?
  • Voorbeelden geven van dingen die niet gezond zijn.
  • Wat is welzijn (waarschijnlijk zelf uitleggen)
  •  …

Activiteit 2: gezonde en ongezonde voeding –kaartjes zie bijlage

De kinderen worden verdeeld in groepen. Er worden prenten van voeding verstopt over het domein. De kinderen gaan ze zoeken en brengen ze terug bij het centraal punt.

Wanneer een leerling een foto heeft gevonden, gaat hij/zij vooraan in de klas staan.

  • Geef de leerlingen even de tijd om hun foto goed te bekijken. Laat elke leerling daarna om de beurt luidop de foto bespreken: Wat staat er op de foto? Hoe ruikt het/smaakt het/voelt het aan?
  • Deel de foto’s op basis van het gesprek op in twee groepen: ‘lekker’ en ‘niet lekker’ (door te stemmen)
  • Haal het thema gezondheid aan en stimuleer de leerlingen om hier zelf op in te gaan: Zijn al die lekkere dingen wel zo goed voor de gezondheid? Welke ‘lekkere’ voedingsmiddelen helpen ons groeien, spelen, leren …? Welke voedingsmiddelen zorgen ervoor dat ons lichaam gezond blijft? …

Ze kleven ze op de juiste plaats bij gezond/ongezond.

Activiteit 3: belang van variatie in voeding en evenwichtige voeding Filmpje: Wat is gezond eten (voor kinderen) – YouTube

Tonen van nieuwe voedingsdriehoek: “Wat zie je?” “Waarom deze vorm?” “Mag je helemaal niets van de top van de driehoek?”…

Activiteit 4: kookactiviteit

  • Soep
  • Fruitsla
  • Granola + yoghurt

Activiteit 5: beweging

Waarom is bewegen gezond? Wie sport er soms?

De kinderen gaan per twee samen een turnoefening verzinnen en nadien zullen we die allemaal na elkaar bekijken en uitvoeren.

OF één van de spelletjes rond de voedingsdriehoek– zie bijlage.

FOCUS 2: zorgen voor elkaar/ mentale gezondheid

Activiteit 1: filmpje ‘Kikker in de kou’ https://www.youtube.com/watch?v=7aKI3WI6IHs

+ nabespreking

Activiteit 2: zorgen voor anderen

Kringgesprek:

  • Hoe zie je wanneer iemand verdrietig is of zich niet lekker voelt?
  • Wat doe je om iemand te troosten/ helpen?
  • Kan je altijd zien of iemand verdrietig is of zich niet lekker voelt?
  • Bij wie kan jij terecht als je verdrietig bent of je niet lekker voelt?
  • Wat doe je als je verdrietig bent of je niet lekker voelt?

Activiteit 3: knutselen

De kinderen trekken allemaal een kaartje voor een geheime vriend. Ze knutselen allemaal iets voor die geheime vriend met materiaal dat vooraan in de klas ligt. Ze zijn de hele week extra lief voor die geheime vriend (complimentjes geven, vragen hoe het gaat, iets knutselen…).

OF

Complimentenmuur maken in de klas. Iedereen versiert een enveloppe en hangt die op de complimentenmuur. De kinderen kunnen elkaar zo complimentjes geven of tekeningen maken voor elkaar en in de enveloppe steken.

AFSLUITEN:

  • Hoe kunnen wij op school ervoor zorgen dat er meer gezond wordt gegeten?
  • Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat alle kinderen zich goed voelen in de klas en op school?
  • Hoe kunnen wij klasgenoten die zich niet zo goed voelen laten weten dat ze met ons kunnen praten/ spelen…?
Derde graad

In de derde graad lag de focus op EHBO en mentaal welzijn.

Er werd gewerkt in 2 delen.
Deel 1 bevatte activiteiten rond EHBO.

Bij deel 2 werd gebruikgemaakt van de lesmap van Warme William.
Hiervoor dien je ook de Warme William app te installeren.

In bijlage vind je volgende zaken:

  • lesmap Warme William
  • uitleg EHBO
  • PowerPoint EHBO
  • Loopspel EHBO
  • Situatiekaartjes
  • Stappenplan verbanden aanleggen
CEIP Marques de Lozoya

Workshops voor de hele school:

  • De civil guard komt naar school met hun verschillende teams om uitleg te geven: mountain rescue, dogs with drugs, Seprona (environmental guards), robbery and thief guards. Ze krijgen in groepjes uitleg over de werking en hoe zij de veiligheid van de mensen voorzien. 
  • workshops EHBO