Skip to content

Organization workshop day

During this workshop day we worked on SDG 10: reducing equality.
We used dance and music as a medium.

The pre-schoolers worked on the theme for half a day, the primary school children for a full day.

During this workshop day, almost all classes received a workshop from an external partner. Trips were also made.

There were also umbrella activities, including a flash mob that we also perform on our open day.

The following activities were on the agenda:

  • Toddler dance
  • Picture book activity
  • Song sign language “You are my sunshine”
  • Initiation capoeira
  • Initiation djembe
  • Visit to the Oxfam World Shop
  • Visit to the Red Cross Center
  • Visit to the community center De Kring Eeklo
  • Visit to activity center HanNAH, vzw de Vierklaver
  • Flash mob
  • Create posters
  • Music activity
  • Activity around “being different”

Reducing inequality workshops

Kleuters

The youngest preschoolers worked on the theme of reducing equality by means of. of picture books:

  • Brown girl magic
  • Eyes that sparkle in the corners
  • My shadow is pink
  • Just the way you are

The oldest toddlers received a dance workshop led by Sara Mussche from dance school S-pression.

Afterwards they also got to work with the song “You are my sunshine” in sign language.

Eerste graad

In de eerste graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Bezoek aan activiteitencentrum HanNAH , vzw de Vierklaver.
    Vzw De Vierklaver ondersteunt volwassenen met een beperking in hun wonen, werken en vrije tijd.
  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
  • Onze leerkrachten levensbeschouwing gaven een workshop rond anders zijn.
Tweede graad

In de tweede graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Bezoek aan Oxfam wereldwinkel.
    De leerlingen maakten kennis met de wereldwinkel.
    Ze leerden over de verschillende producten, de werking van fairtrade,…
  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Bezoek aan Wijkcentrum De Kring Eeklo.
    De leerlingen maakten kennis met het centrum.
    Het is een gastvrije plek waar iedereen welkom is, maar ze hebben extra aandacht voor mensen die het moeilijk hebben.
    Met een toegankelijke dienstverlening ondersteunen ze bezoekers in hun basisnoden. Ze brengen mensen bijeen via verschillende activiteiten en werkgroepen. Door ontmoeting willen ze het netwerk van onze bezoekers en deelnemers vergroten.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
  • Onze leerkrachten levensbeschouwing gaven een workshop rond anders zijn.
Derde graad

In de derde graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Bezoek aan het Rode Kruiscentrum Eeklo.
    De leerlingen maakten kennis met het centrum a.d.h.v. een fotozoektocht. Op deze manier kregen ze inzicht hoe families, alleenstaanden en niet-begeleide minderjarige vreemdelingen worden opgevangen in ons land.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
CEIP Marques de Lozoya