Saltar al contenido

Organisatie workshopdag

Ook deze workshopdag werd per klas georganiseerd. Dit omwille van de coronamaatregelen.

Deze workshopdag ging over SDG 3 – goede gezondheid en welzijn. We legden hier ook een focus op STEM.

Workshops gezondheid & welzijn

Kleuters

Bij de workshops voor de kleuters werd de focus gelegd op gezonde voeding en het lichaam. De kleuterleerkrachten kregen een fiche met allerlei ideeën op. Hieronder de fiche met ideeën.

Prentenboeken:

Kleine beer is ziek

Ziek zijn

Karel en zijn nieuwe vriendje

Rolstoel + handicap

Lekkerbek violet

Te zwaar zijn, ongezond eten, been gebroken

Gewoon daarom

Rolstoel + meervoudige handicap

Flamingo

Flamingo leert omgaan het het feit dat hij maar 1 poot heeft

Sam de wasbeer

Handen wassen – zeep

Sanders en anders

Ontwikkelingsprobleem + thuisbegeleiding

Brecht de beer: auw ik ben gevallen

Verzorging wonde

Brecht de beer: auw dat is heet

Brandwonde

Prinses pien wil alles zoet

Gezondheid / ongezond eten

Muis in het ziekenhuis

Gips

Samen kunnen we alles

Bever is gewond en wordt verzorgd

Digitaal prentenboek:

Dikkie Dik pleisters plakken

Coole koen – een cavia in een rolstoel

Crea – ideetjes:

  • Flamingo met maar 1 been
  • Rolstoel op papier met draaiend wiel met splitpen
  • Rolstoel van karton met wielen van bijvoorbeeld oude CD’s of grote doppen (gradatie met rietje met satéstok erin kunnen de wielen echt meedraaien) https://pin.it/5hDM7Jl
     https://www.youtube.com/watch?v=11ATB8y1qbg
  • Echte stoel laten rollen: iets eronder maken zodat hij kan rollen
  • Zelf zeep maken
  • Iets maken met gips

Muziek:

Versje:

Anna

Spel:

Hoe knutselen / knippen / sporten als je blind was of maar 1 hand of been had (dit proberen om te voelen hoe dat is)

Poppenhoek:

Elkaar verzorgen: verbanden + dokterstas

Pictogram rolstoel:

Zoeken of zien waar moeilijkheden zijn: parkeerplaats – hellen vlak bij inkom – apart toilet

Gezond koken:

groentesoep – iets met groenten – fruitsaté – groentetuin

Speldoos:

speelgoedrolstoel voor pop – 2 barbies in rolstoel – 2 playmobielmannetjes in rolstoel

Video’s:

Varia:

  • https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/beer-brecht-leert-kleuters-eerste-hulp/
  • leesknuffel: het loopt op wieltjes
  • samen kunnen we alles uitgewerkt voor het leeskastje
  • Filmpje en lespakket ‘generatie K’. in een rolstoel. Normaal voor 6-9jarigen. Stukken te gebruiken bij oudste kleuters.
  • Dory en Hank de septopus: een voorleesverhaal waarin Dory wil achterhalen hoe Hank zijn achtste arm kwijtgeraakte. Durft Hank erover te praten? Wil hij het vertellen?
  • We spelen spelletjes die laten aanvoelen hoe het is om te leven met een beperking. We tekenen of kneden een septopus uit zoutdeeg en maken er een spaarpotje van.
  • YouTube-filmpjes tonen hoe kinderen met een beperking in Zuid-Amerika toch geholpen worden door vrijwilligers uit Vlaanderen. Tijdens een Skype-gesprek kunnen we hen rechtstreeks vragen stellen en leren we samen een Zuid-Amerikaans volksliedje zingen. Meer informatie op tumbador.be.
  • Leerkrachten bundel muziek verhaal ‘prinses waarom’. Verhaal gemaakt door mensen met en zonder handicap.
  • Hoe inclusief is jouw boekenhoek: interessant en kritisch artikel over passende prentenboeken.
  • E- en omloop opzetten die de kinderen elk met een beperking moeten uitvoeren. In een rolstoel, met een blinddoek, koptelefoon, 1 arm op de rug,….
Eerste en tweede graad

In de eerste graad lag de focus op gezonde voeding en zorgen voor elkaar/ mentale gezondheid.

Hieronder de activiteiten van deze workshopdag. In de bijlage vind je alle nodige documenten.

FOCUS 1: gezonde voeding/ beweging

Activiteit 1: inleidend kringgesprek

Kringgesprek over gezondheid en welzijn:

  • Wat is gezond zijn?
  • Voorbeelden geven van dingen die niet gezond zijn.
  • Wat is welzijn (waarschijnlijk zelf uitleggen)
  •  …

Activiteit 2: gezonde en ongezonde voeding –kaartjes zie bijlage

De kinderen worden verdeeld in groepen. Er worden prenten van voeding verstopt over het domein. De kinderen gaan ze zoeken en brengen ze terug bij het centraal punt.

Wanneer een leerling een foto heeft gevonden, gaat hij/zij vooraan in de klas staan.

  • Geef de leerlingen even de tijd om hun foto goed te bekijken. Laat elke leerling daarna om de beurt luidop de foto bespreken: Wat staat er op de foto? Hoe ruikt het/smaakt het/voelt het aan?
  • Deel de foto’s op basis van het gesprek op in twee groepen: ‘lekker’ en ‘niet lekker’ (door te stemmen)
  • Haal het thema gezondheid aan en stimuleer de leerlingen om hier zelf op in te gaan: Zijn al die lekkere dingen wel zo goed voor de gezondheid? Welke ‘lekkere’ voedingsmiddelen helpen ons groeien, spelen, leren …? Welke voedingsmiddelen zorgen ervoor dat ons lichaam gezond blijft? …

Ze kleven ze op de juiste plaats bij gezond/ongezond.

Activiteit 3: belang van variatie in voeding en evenwichtige voeding Filmpje: Wat is gezond eten (voor kinderen) – YouTube

Tonen van nieuwe voedingsdriehoek: “Wat zie je?” “Waarom deze vorm?” “Mag je helemaal niets van de top van de driehoek?”…

Activiteit 4: kookactiviteit

  • Soep
  • Fruitsla
  • Granola + yoghurt

Activiteit 5: beweging

Waarom is bewegen gezond? Wie sport er soms?

De kinderen gaan per twee samen een turnoefening verzinnen en nadien zullen we die allemaal na elkaar bekijken en uitvoeren.

OF één van de spelletjes rond de voedingsdriehoek– zie bijlage.

FOCUS 2: zorgen voor elkaar/ mentale gezondheid

Activiteit 1: filmpje ‘Kikker in de kou’ https://www.youtube.com/watch?v=7aKI3WI6IHs

+ nabespreking

Activiteit 2: zorgen voor anderen

Kringgesprek:

  • Hoe zie je wanneer iemand verdrietig is of zich niet lekker voelt?
  • Wat doe je om iemand te troosten/ helpen?
  • Kan je altijd zien of iemand verdrietig is of zich niet lekker voelt?
  • Bij wie kan jij terecht als je verdrietig bent of je niet lekker voelt?
  • Wat doe je als je verdrietig bent of je niet lekker voelt?

Activiteit 3: knutselen

De kinderen trekken allemaal een kaartje voor een geheime vriend. Ze knutselen allemaal iets voor die geheime vriend met materiaal dat vooraan in de klas ligt. Ze zijn de hele week extra lief voor die geheime vriend (complimentjes geven, vragen hoe het gaat, iets knutselen…).

OF

Complimentenmuur maken in de klas. Iedereen versiert een enveloppe en hangt die op de complimentenmuur. De kinderen kunnen elkaar zo complimentjes geven of tekeningen maken voor elkaar en in de enveloppe steken.

AFSLUITEN:

  • Hoe kunnen wij op school ervoor zorgen dat er meer gezond wordt gegeten?
  • Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat alle kinderen zich goed voelen in de klas en op school?
  • Hoe kunnen wij klasgenoten die zich niet zo goed voelen laten weten dat ze met ons kunnen praten/ spelen…?
Derde graad

In de derde graad lag de focus op EHBO en mentaal welzijn.

Er werd gewerkt in 2 delen.
Deel 1 bevatte activiteiten rond EHBO.

Bij deel 2 werd gebruikgemaakt van de lesmap van Warme William.
Hiervoor dien je ook de Warme William app te installeren.

In bijlage vind je volgende zaken:

  • lesmap Warme William
  • uitleg EHBO
  • PowerPoint EHBO
  • Loopspel EHBO
  • Situatiekaartjes
  • Stappenplan verbanden aanleggen
CEIP Marques de Lozoya

Workshops voor de hele school:

  • De civil guard komt naar school met hun verschillende teams om uitleg te geven: mountain rescue, dogs with drugs, Seprona (environmental guards), robbery and thief guards. Ze krijgen in groepjes uitleg over de werking en hoe zij de veiligheid van de mensen voorzien. 
  • workshops EHBO