Saltar al contenido

Organisatie workshopdag

Tijdens deze workshopdag werkten we rond SDG 10: gelijkheid verminderen.
We gebruikten dans en muziek als medium.

De kleuters werkten telkens een halve dag rond het thema, de kinderen van het lager een volledige dag.

Tijdens deze workshopdag kregen bijna alle klassen een workshop van een externe partner. Er werden ook uitstappen gedaan.

Er waren ook overkoepelende activiteiten, onder andere een flashmob die we ook brengen op onze opendeurdag.

Volgende activiteiten stonden op het programma:

  • Kleuterdans
  • Activiteit rond prentenboek
  • Lied gebarentaal ‘You are my sunshine’
  • Initiatie capoeira
  • Initiatie djembé
  • Bezoek aan de Oxfam wereldwinkel
  • Bezoek aan het Rode Kruiscentrum
  • Bezoek aan wijkcentrum De Kring Eeklo
  • Bezoek aan activiteitencentrum HanNAH, vzw de Vierklaver
  • Flashmob
  • Affiches maken
  • Muziekactiviteit
  • Activiteit rond “anders zijn”

Workshops ongelijkheid verminderen

Kleuters

De jongste kleuters werkten rond het thema gelijkheid verminderen a.d.h.v. van prentenboeken:

  • Brown girl magic
  • Ogen die schitteren in de hoekjes
  • Mijn schaduw is roze
  • Gewoon zoals je bent

De oudste kleuters kregen een workshop dans o.l.v. Sara Mussche van dansschool S-pression.

Nadien gingen ze ook nog aan de slag met het liedje “You are my sunshine” in gebarentaal.

Eerste graad

In de eerste graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Bezoek aan activiteitencentrum HanNAH , vzw de Vierklaver.
    Vzw De Vierklaver ondersteunt volwassenen met een beperking in hun wonen, werken en vrije tijd.
  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
  • Onze leerkrachten levensbeschouwing gaven een workshop rond anders zijn.
Tweede graad

In de tweede graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Bezoek aan Oxfam wereldwinkel.
    De leerlingen maakten kennis met de wereldwinkel.
    Ze leerden over de verschillende producten, de werking van fairtrade,…
  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Bezoek aan Wijkcentrum De Kring Eeklo.
    De leerlingen maakten kennis met het centrum.
    Het is een gastvrije plek waar iedereen welkom is, maar ze hebben extra aandacht voor mensen die het moeilijk hebben.
    Met een toegankelijke dienstverlening ondersteunen ze bezoekers in hun basisnoden. Ze brengen mensen bijeen via verschillende activiteiten en werkgroepen. Door ontmoeting willen ze het netwerk van onze bezoekers en deelnemers vergroten.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
  • Onze leerkrachten levensbeschouwing gaven een workshop rond anders zijn.
Derde graad

In de derde graad stonden volgende activiteiten op het programma:

  • Workshop djembé o.l.v. Sander De Brouwer, Ritmus.
  • Workshop capoeira door Africando vzw
    De leerlingen maakten kennis met de geschiedenis van de dans en gingen zelf ook actief aan de slag.
  • Bezoek aan het Rode Kruiscentrum Eeklo.
    De leerlingen maakten kennis met het centrum a.d.h.v. een fotozoektocht. Op deze manier kregen ze inzicht hoe families, alleenstaanden en niet-begeleide minderjarige vreemdelingen worden opgevangen in ons land.
  • Liedje gebarentaal: “You are my sunshine
  • Beeld: affiche maken rond gelijkheid in alle vormen: gender, huidskleur, geaardheid …
  • Flashmob: de leerlingen kregen een dansje aangeleerd dat we later als flashmob zullen brengen op onze opendeurdag.
  • Muziekactiviteit bij onze eigen muziekleerkracht.
CEIP Marques de Lozoya